Selasa, 26 September 2017

TEKNIK MENYOAL ARAS TINGGI

TEKNIK MENYOAL ARAS TINGGI

-Soalan berdasarkan  5W1H  iaitu What, When, Who, Where, Why, dan How
- Menjelaskan, membandingkan, dan menerangkan menggunakan perkataan sendiri

1. Penyoalan Sokratik

    - Kaedah yang sering digunakan ialah berdialog
    - Memerlukan penelitian pembacaan, pemikiran dan memberi hujah
    - Proses interaksi antara pelajar dan guru yang membolehkan pelajar lebih melibatkan diri                     berbanding guru
    - Melatih pelajar memberi jawapan dan memberi contoh-contoh yang relevan

 Sumber: https://www.youtube.com/watch?v=EkQ_cFOWoWw

2. Soalan bertumpu dan mencapah                                   

      Soalan bertumpu
    - Soalan aras rendah
    - Jawapan atau respon terhad
    - Berbentuk tertutup
    - Sesuai bagi menguji daya ingatan
    - Bersifat objektif

      Soalan mencapah
    - Soalan aras tinggi
    - Jawapan atau respon luas
    - Berbentuk terbuka
    - Sesuai menguji penaalukan dan penafsiran
    - Bersifat subjektif

Sumber: https://www.youtube.com/watch?v=qLbhd8pqxAY

3. Lingkaran soalan

   - Bentuk soalan yang memberi tumpuan kepada beberapa skop tertentu
   - Menggunakan kaedah PILI

P - Perkara (merujuk kepada isu, tema, idea, tajuk, peristiwa atau teks
I - Individu ( merujuk kepada individu yang terlibat )
LI - Luar individu ( merujuk kepada masyarakat, luar negara dan dalam negara, negeri, daerah,        dan kawasan ) 


Sumber; https://www.youtube.com/watch?v=sZ_rhAUzL0U

Disediakan: Gan Soek Ngor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JENIS-JENIS PEMIKIRAN

JENIS-JENIS PEMIKIRAN (A) Pemikiran Konvergen Mengikut Guilfort 1976, pemikiran konvergen ialah salah satu jenis daya berfikir....